Tweet This

Bli med på en av de vakreste bilturstrekningene i landet. Vi skal her vise spektakulære bilder av en av Norges mest skremmende og fascinerende veier - Trollstigen!

En gammel veistump som kan kalles et kulturhistorisk mesterverk
— Sommerferie i Norge

Trollstigen er kulturhistorisk mesterverk og som sannsynligvis ikke blitt bygget i dag. Fotograf av dett bildet, Kent Helleland, kommenterer sitt bilde her: “Jeg valgte å finne en alternativ plass for å ta panoramaet slik at selve utsiktspunktet ble med i bildet for å skape en føling på hvor stort det virkelig er.”

Nå du begir deg ut på turistveien til Trollstigen med vestnorsk natur på sitt mektigste, så får du svimlende utsikt over bratte fjellsider, høye fossefall, og fruktbare daler. Veien er omkranset av majestetiske fjell som Kongen, Dronninga og Bispen.

Trollstigen, Trollstigvegen eller bare stigen er elleve skarpe hårnålsvinger på riksvei 63 innerst i Isterdalen i Rauma kommune, Møre og Romsdal. Trollstigveien forbinder Valldal på Sunnmøre med Romsdalen. Trollstigen har vært en turistmagnet siden den åpnet i 1936. Hver sommer blir Trollstigen besøkt av ca. 1 million mennesker.

Vinterstengt

Vegen er bare åpen om sommeren, vanligvis fra midten av mai og til snøen faller om høsten. Den største årsaken til at veien stenges i vinterhalvåret er at det ofte går ras her i denne perioden. Lange perioder med nedbør i vinterhalvåret øker rasfaren, men når det er sagt, så Trollstigen en sikker vei å kjøre sommerstid, det er også fordi folk kjører forsiktig her både av respekt for høyden og at det er trangt, og selvfølgelig utsikten som skal nytes. Normalt åpner veien igjen ved siste halvdel i mai og noen ganger så sent som ut i juni.

Bussen som frakta klasse 7c ved Steinkjer folkeskole til Trollstigen i 1956, utafor Trollstigen Restaurant, som ble tatt av snøras noen år senere. Foto: Bjarne Solberg         Commons:File:GreenCopyleft.svg

Bussen som frakta klasse 7c ved Steinkjer folkeskole til Trollstigen i 1956, utafor Trollstigen Restaurant, som ble tatt av snøras noen år senere. Foto: Bjarne Solberg Commons:File:GreenCopyleft.svg

Bakgrunn

Før Trollstigen ble bygget så var ferdselsveien og transportruten mellom Sognefjorden / Storfjorden og Romsdalen en veldig lang og strabasiøs ferd til fots og med hest. Høye fjell og stupbratte fjellsider ned i de dype daler skulle forseres.

Åndalsnes ble det naturlige knutepunkt for handelsmenn og bønder fra Storfjordenområdet, Åndalsnes, Romsdalen, innlandet, fjellheimen og nordre Gudbrandsdalen.

Stigfossbrua er en bro over Stigfossen i Trollstigen. Fylkesvei 63 går over brorn. Brorn og veien ble åpnet av kong Haakon VII 31.juli 1936. Arbeidet med broen ble påbegynt i 1933 med sprenging av fundament. Arbeidet med muring av steinhvelving ble utført i 1934 og 1935. «Stigfossbrua 1935» er preget inn i en av stabbesteinene. Den er om lag 30 meter lang.

Tenk deg at du til fots med et følge på åtte-ti karer og dobbelt så mange hester sliter seg fram langs gamle, stier overgrodd med gress. De går i en lang rekke, hestene er bundet sammen med tau, fra halen på den ene til hodet på den neste. Noen har kløv på ryggen, men de fleste har ingen bør. Overgrodd gress er nå en liten utfordring, men se for deg denne gjengen gikk ned fjellsiden der Trollstigen går i dag. Men før de som så langt, så hadde de gjerne gått denne turen helt fra fjordbygdene langs Storfjorden. Bratt, sleipt, løse steiner….

Følget hadde ennå mange timers slit igjen før de kunne besøke sitt destinasjonsmål for turen; Devold ved Åndalsnes.

Trollstigen-.52.35.jpg

Byggingen av Trollstigen

Etter en anleggsperiode på hele åtte år, ble veien ble åpnet av kong Haakon VII den 31. juli 1936. Veien er anlagt etter omtrent samme trasé som en eldre sti, kalt Kløvstien. Denne gamle ferdselsåren mellom Romsdal og Sunnmøre er restaurert og skiltet/merket som fotsti.

Dette kommer til å bli den mest berømte veien internasjonalt.
— Amtsingeniør Hovdenakk. Uttalte dette en gang på slutten av 1920-tallet.

Den største utfordringen lå i den bratte stigningen innerst i Isterdalen der veien går i sikksakk opp til Stigrøra. De elleve hårnålssvingene har hver en radius på cirka 10 meter. Under den 180 meter høye Stigfossen er det bro, og ved stor vannføring står vannspruten inn over broen. På grunn av gjentatte steinras, særlig vinterstid, og store ødeleggelser på kjørebanen, ble en del av strekning lagt om i 2005. Det måtte bygges to nye broer over elva Istra.


Attraksjonene og turiststedet på Stigrøra

Trollstigen er uten tvil en av de mest dramatiske kjørerurene du kan oppleve i landet. Her kjører du opp den bratte fjellsiden, - eller det kan vel mest føles som man klatrer opp - gjennom 11 knappe hårnålsvinger. Du vil fort etter du er begynt å stige opp fjellsiden, oppdage at du er midt i en rå og dramatisk norsk natur.

Det er ikke bare selve veien og utsikten som er av det spektakulære slaget. Fossefallene som dundrer ned fjellsiden her er med på å gjøre denne verdensattraksjonen komplett. Tverrdalsfossen (også kalt Trollfossen) og Stigfossen fosser nedover fjellsiden mot frodige Isterdalen, og midt i alt dette slynger Trollstigvegen seg oppover den bratte fjellsiden.

Tverrdalsfossen eller Trollfossen.

Tverrdalsfossen eller Trollfossen.

Stigfossen

Ved Stigfossbrua er det en utkjørsel hvor du kan ta en pause i kjøringen og beskue den flotte brua og og fossen på nært hold. God utsikt over Isterdalen og omliggende fjell får du også herfra. Ved stor vannføring i fossen står vannspruten inn over broen.

Bildet til venstre ovenfor: Trollfossen (også kalt Tverrdalsfossen) er en foss ved Trollstigen i Rauma kommune i Møre og Romsdal fylke. Den ligger i Tverrelva, en sideelv til Raumas sideelv Istra. Noen svinger høyere opp i Trollstigen er det den imponerende Stigfossen (bildet til høyre ovenfor) man får nærkontakt med når man kjører over Stigfossbroen.

Trollstigen utkikkspunkt. Godt tilrettelagt sti fram til utkikkspunktet som henger delvis over Trollstigvegen. Parker utenfor kafeen på Trollstigen. Følg gangveg som krysser elva ved bygget og mot utkikksplassen. Ta til høyre før den første utkikksplassen og opp rampe til høyre. Følg denne hele veien til trappene som leder ned til utkikksplassen. Det er flere benker og utkikksplasser langs rampen som er laget.

Trollstigen utkikkspunkt. Godt tilrettelagt sti fram til utkikkspunktet som henger delvis over Trollstigvegen. Parker utenfor kafeen på Trollstigen. Følg gangveg som krysser elva ved bygget og mot utkikksplassen. Ta til høyre før den første utkikksplassen og opp rampe til høyre. Følg denne hele veien til trappene som leder ned til utkikksplassen. Det er flere benker og utkikksplasser langs rampen som er laget.

trollstigen-web--ovre-utsikt-hfjihf.jpg
trollstigen-web-ovre-utsikt-hfjihf-(1).jpg

På toppen av Stigrøra er det anlagt en stor parkeringsplass og utkikkspunkt. Det er også mange hytter som har vært brukt som souvenirkiosker. Veien ble i 2005-2009 opprustet for å bedre håndtere den økende turisttrafikken. Det gjaldt både sikring mot steinras, rasteplasser, utkiksplasser og souvenirutsalg. De tradisjonelle små hyttene som har drevet med souvenirutsalg ble revet samtidig som det nye senteret med kafé og souvenirutsalg åpnet sommeren 2009.

Bildene ovenfor: Selve Trollstigplatået og de to spektakulære utsiktspunktene som gir full skue over landskapet, er arkitekttegnet av Reiulf Ramstad Arkitekter. Alt er bygget i stål og glass og gir god beskyttelse mot vær og vind. Konstruksjonen er laget slik at den går i ett med omgivelsene, stedvis hugget inn i fjellet, mens andre deler er bygget opp med steinmur.

Veistrekningens høyeste punkt er 850 meter over havet, ved Alnesreset. Her lå tidligere serveringsstedet Trollstigheimen, som ble tatt av et stort snøras. Bygget ble ikke oppført i gjen. Vegen er omkranset av flere fjelltopper på godt over 1 000 meter. Blant de mest kjente er Stigbotnhornet og Bispen. I nordvest ligger Dronninga og Kongen. I nordøst finnes Trolltindene med Trollklørne og baksiden av Trollveggen. Fjellene og de mange tindene i Romsdal har vært et yndet sted for fjellklatrere. Det er flere merkede stier, de fleste er rimelig enkle, men noen krever fjellklatring.

Trollstigen var fra 1992 del av reiselivsproduktet The Golden Route, veistrekningen fra Otta via Geiranger, Valldal, Åndalsnes og Dombås. Fra 2005 er veien en de utvalgte veistrekninger i Turistvegprosjektet til Statens Vegvesen, og veien fikk senere status som Nasjonal turistvei. Prosjektet har «Trygt og vakkert» som motto. Det vil si at alle stoppesteder og rasteplasser skal harmonere med naturen og landskapet.

 

Besøkssenter, Kafé med arkitektur i verdensklasse

På toppen av de skarpe svingene som smyger seg opp fra Isterdalen finner du Trollstigen Kafé i ny prakt på Trollstigenplatået Stigrøra. Det nye servicebygget inneholder både kafé, suvenirbutikker med lokal husflid, toaletter, parkering, vakre vann, samt broer og stier til utsiktsramper. Arkitektur i verdensklasse i nært samspill med naturen.

Besøkssenteret på toppen fotografert i april i perioden når veien er vinterstengt. Fotograf dette bilde: Quentin desfarges - CC BY-SA 4.0

I åpningsåret 2012 fikk det nye anlegget på Stigrøra pris av Norsk Betongforening og Norske arkitekters landsforbund for «betong brukt på framifrå vis miljømessig, estetisk og teknisk».

 

Trollstigen besøkssenter

Stigrøra i seg selv er jo vakkert. Anlegget er designet av arkitekt Reiulf Ramstad med dramatiske linjer og former og en organisk integrering med steiner, grus og vann. Regner med at det er gjort av estetiske årsaker og for å minimere bygningens møte med det brutale været vinterstid her i den ville fjellheimen.

 

Europeisk betongpris

Statens vegvesens turistveginnstallasjon på Trollstigen vant European Concrete Award 2014 i klassen «Building». Det allerede prisbelønte prosjektet langs Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen konkurrerte om utmerkelsen med 18 andre nominerte europeiske byggverk.

Juryen begrunnet prisen med at dette er «Betong som er robust nok til å ivareta sikkerhet, enkelhet og eleganse».

Installasjonen er tegnet av Reiulf Ramstad Arkitekter.

Trollstigen er tidligere tildelt prisene European Steel Award 2013, Stålprisen 2013 og Betongtavlen 2012.

 

Trollstigen

Byggherre: Statens vegvesen, Turistvegseksjonen
Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter AS
Entreprenør: Christie & Opsahl AS
Arbeider Selvika: T. Johansen drift AS
Byggeteknikk: Dr. Techn Kristoffer Apeland AS
Landskapsarkitekt: Bjarne Aasen

Les resten av presentasjonen, se flere bilder, praktisk informasjon, overnatting, reiseinformasjon og attraksjoner: