Tweet This
rallarvegen-08136569-(2)---Copy.jpg

 

 

Slik gjør du

RALLARVEGEN

 
 
 

Rallarvegen Haugastøl til Flåm

Rallarvegen mellom Haugastøl og Myrdal er den suverent mest populære sykkelturen i den norske fjellheimen. Årlig tar om lag 20 000 syklister turen gjennom det storslåtte fjellandskapet i Skarvheimen – i overgangen mellom Østlandet og Vestlandet.

Byggingen av Rallarvegen startet på 1890-tallet og første strekning som stod klar var vegen fra Raundalen til Upsete, vest for Gravhalsen tunnel, som var ferdig i 1895. Vegen fra Flåm til Myrdal og Hallingskeid stod klar i 1898, og i 1902 var vegen bygget helt frem til Haugastøl.

Rallarvegen er navnet på anleggsveien som ble anlagt omkring forrige århundreskifte i forbindelse med byggingen av Bergensbanen. Veien er 80km lang, og går fra Haugastøl over Finse til Myrdal, og videre bratt gjennom 21 hårnålssvinger langs Flåmsbanen ned til Flåm ved Sognefjorden, den siste delen som kommunal vei (Kv1409 i Aurland). Det er også en vei fra Voss til Upsete på vestsiden at Gravhalstunnelen.

Vegen fra Flåm til Myrdal og Hallingskeid stod klar i 1898, og i 1902 var vegen bygget helt frem til Haugastøl. Byggingen av veien ble i stor grad utført med manuelt arbeid.

Vegen fra Flåm til Myrdal og Hallingskeid stod klar i 1898, og i 1902 var vegen bygget helt frem til Haugastøl. Byggingen av veien ble i stor grad utført med manuelt arbeid.

På grunn av snøforholdene ble mye av arbeidet utført i sommermånedene, fra juni til oktober. I starten ble materiale trukket opp på fjellet med hest fra Granvin, Flåm og Hallingdal. Etterhvert som jernbanen stod klar ble denne brukt til å transportere materiale. Langs jernbanen ble det anlagt anleggsbrakker, hestestaller, vannverk, telefonlinjer og kraftverk. Det er anslått at det var rundt 2400 menn (rallare) i arbeid på fjellet.

Visit-Oslofjorden-fargekode-Turer-i-Norge-Historiske-Vandreruter-endelig-brosjyre-2018-4.jpg

 Bevaring av veien som kulturminne

Veien eies og vedlikeholdes av Jernbaneverket [1] ifølge en avtale fra 1912 ”saaledes at veien blir let trafikabel for fotgængere”. I flere perioder har også blant annet frivillige, Turistforeningen og kommunene bidratt til vedlikeholdet. Det brukes nå bare metoder og materialer som fantes dengang veien ble bygd, dreneringsrør av plast fra 80- tallet planlegges fjernet og erstattet med tørrsteinsmuring. Vedlikeholdet prioriterer bevaring av veien som kulturminne

Visit Oslofjorden Vestfold-kart-farge_233852779.jpg

 Hvor skal jeg starte sykkelturen?

De fleste starter fra Haugastøl for å unngå trafikken langs riksveien, men det er mulig å starte på Geilo eller Ustaoset også. Vil du ta en kjapp og lett variant kan du starte på Finse og avslutte på Myrdal. Husk at sesongen er kort - ikke før i slutten av juli er hele veien farbar. Skal du sykle før dette kan turen deles opp fra Haugastøl til Finse og fra Hallingskeid til Flåm, med togtur imellom.

visit-oslofjorden-kuhg.jpg

 NORGESHISTORIE

“Rallarvegen er ikke bare en sykkeltur i unik natur, men også en reise gjennom fascinerende kulturhistorie.”

rallarvegen-597173.jpg
 

Turbeskrivelse